Silnik, którego wybrane parametry z tabliczki znamionowej zamieszczono na rysunku, nie może być zaliczony do urządzeń napędowych IV grupy, ponieważ
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, że silnik ma za dużą moc znamionową jest poprawna, ponieważ zgodnie z polskimi normami, klasyfikacja urządzeń napędowych opiera się na ich mocy znamionowej. IV grupa urządzeń napędowych, do której dążyliśmy, obejmuje silniki o mocy znamionowej nieprzekraczającej 15 kW. Silnik z tabliczki znamionowej, posiadający moc Pn = 15 kW, znajduje się na granicy dopuszczalnych wartości dla tej grupy. W praktyce, aby silnik mógł być przypisany do IV grupy, jego moc musi być niższa niż 15 kW, co wynika z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności w zastosowaniach przemysłowych. W sytuacji, gdy silnik ma moc równą lub większą niż 15 kW, automatycznie klasyfikujemy go do wyższej grupy, co może wywoływać różnice w wymaganiach dotyczących instalacji i eksploatacji. Dlatego, przy projektowaniu lub doborze silników do aplikacji, istotne jest, aby dokładnie analizować ich parametry znamionowe oraz dostosować je do potrzeb procesu produkcyjnego, co wpływa na ich funkcjonalność i efektywność energetyczną.
Wszystkie błędne odpowiedzi wskazują na nieporozumienia związane z klasyfikacją silników elektrycznych w kontekście grup urządzeń napędowych. Silnik przeznaczony do pracy ciągłej nie wyklucza możliwości jego zaliczenia do IV grupy, ponieważ wiele zastosowań przemysłowych wymaga właśnie takiej pracy. Z kolei trójfazowość silnika jest powszechną cechą nowoczesnych silników elektrycznych, która nie wpływa na jego klasyfikację do grupy urządzeń napędowych. Napięcie znamionowe również nie jest kluczowym czynnikiem w tej klasyfikacji, ponieważ różne grupy urządzeń mogą funkcjonować przy różnych napięciach, a ich klasyfikacja opiera się głównie na mocy znamionowej. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych wniosków to mylenie cech technicznych silnika z jego klasyfikacją. W praktyce, dla wyboru silnika do określonego zastosowania należy kierować się przede wszystkim jego mocą, ponieważ to właśnie ona decyduje o grupie, do której silnik jest przypisany. Zrozumienie podstawowych zasad klasyfikacji silników elektrycznych oraz ich przeznaczenia pozwala na lepsze dobieranie odpowiednich urządzeń do konkretnych zastosowań, co zwiększa efektywność energetyczną oraz bezpieczeństwo operacyjne w przemyśle.