Wykonanie zdjęcia postaci w pełnym planie oznacza uchwycenie jej w całości, co jest kluczowe dla oddania zarówno detali postaci, jak i kontekstu otoczenia. W pełnym planie osoba jest umieszczona w kadrze od stóp do głowy, co pozwala na zaprezentowanie postawy, mimiki oraz emocji. Taki sposób kadrowania jest powszechnie stosowany w fotografii portretowej, reklamowej oraz w filmie, gdzie istotne jest pokazanie, jak postać wchodzi w interakcję z otoczeniem. Przykładem takiego zastosowania może być zdjęcie modela w odzieży, które ma na celu zaprezentowanie nie tylko samego ubrania, ale także stylu, w jakim jest noszone. Warto pamiętać, że stosowanie pełnego planu w fotografii zachowuje proporcje i pozwala widzowi na lepsze zrozumienie kompozycji. Dobrą praktyką jest również zwrócenie uwagi na tło i jego wpływ na odbiór postaci, aby całość była harmonijna i przyciągająca wzrok.
Ujęcie postaci tylko do kolan, wyłącznie głowy lub połowy postaci nie oddaje pełnego obrazu osoby, co jest kluczowe w kontekście profesjonalnej fotografii. Ograniczenie kadru do jakiejkolwiek z tych opcji prowadzi do utraty ważnych elementów, takich jak postawa ciała, ubiór czy interakcja z otoczeniem. Często w praktyce fotograficznej zdarza się, że fotografowie koncentrują się na twarzy, co może być atrakcyjne w portretach, jednak nie oddaje pełnej esencji postaci. Ograniczenie kadru do połowy lub kolan zmienia perspektywę, co może wprowadzać w błąd odbiorcę co do charakteru lub kontekstu przedstawianej sceny. W praktyce, dobry fotograf powinien mieć na uwadze zasady kompozycji i odpowiednie kadrowanie, aby przekazać emocje oraz intencje postaci. Warto również pamiętać, że w kontekście profesjonalnym prezentacja postaci w pełnym planie jest często wymagana w reklamach, aby potencjalny klient mógł zobaczyć produkt w całej okazałości, a sam model był przedstawiony w kontekście, który podkreśla jego cechy. Dlatego kluczowe jest unikanie wąskiego spojrzenia na kadrowanie i zawsze starać się uchwycić całą postać, aby przekazać jak najwięcej informacji o przedstawianym subiekcie.