Kwalifikacja: GIW.03 - Eksploatacja złóż metodą odkrywkową
W trakcie kontroli codziennej ładowarki kołowej pracownik stwierdził spękania szyby czołowej w kabinie operatora (jak na rysunku). W związku z powyższym

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Spękanie szyby czołowej w kabinie operatora ładowarki kołowej istotnie wpływa na bezpieczeństwo pracy. Widoczność jest kluczowym elementem w operacjach z użyciem maszyn budowlanych, a jakiekolwiek uszkodzenie w obrębie kabiny operatora może stwarzać poważne zagrożenie. Zgodnie z zasadami BHP, każdy operator powinien mieć niezakłócone pole widzenia, co jest niezbędne do bezpiecznego manewrowania maszyną oraz dostrzegania otoczenia. Spękana szyba może prowadzić do trudności w ocenie odległości i przeszkód, co zwiększa ryzyko wypadków. Przykładowo, w sytuacjach, gdy maszyna porusza się w pobliżu innych pracowników lub sprzętu, ograniczona widoczność może skutkować niebezpiecznymi sytuacjami. W takich przypadkach, zgodnie z normą PN-EN 474, operator powinien niezwłocznie zgłosić uszkodzenie i wstrzymać pracę maszyny do momentu jej naprawy. Niezastosowanie się do tej zasady naraża nie tylko operatora, ale również innych pracowników na ryzyko kontuzji, co jest nieakceptowalne w każdym środowisku pracy.
Podejście sugerujące natychmiastowe zezłomowanie maszyny z powodu wysokich kosztów naprawy spękanej szyby jest nie tylko nieodpowiedzialne, ale także zagraża bezpieczeństwu pracy. Koszty naprawy nie powinny być głównym czynnikiem decydującym o dalszym użytkowaniu sprzętu, szczególnie gdy chodzi o bezpieczeństwo operatora i innych pracowników. W przypadku spękań szyb w kabinach operatora, kluczowe jest zapewnienie pełnej widoczności, a nie oszczędności na naprawach. Nie ma też podstaw, aby twierdzić, że można kontynuować pracę z przydzieleniem operatorowi pomocnika, co może prowadzić do bagatelizowania problemu. Tego rodzaju podejście deprecjonuje rolę zasady BHP, która wymaga, aby maszyna była w pełni sprawna i bezpieczna przed jej użyciem. Dodatkowo, demontowanie spękanej szyby zamiast jej wymiany stwarza dodatkowe ryzyko. Takie działania mogą prowadzić do nieprzewidzianych sytuacji, a także pogorszyć stan maszyny. W praktyce, każda zmiana w konstrukcji kabiny powinna być dokonywana zgodnie z zaleceniami producenta i normami bezpieczeństwa, inaczej ryzyko wypadków znacznie wzrasta. Prawidłowe postępowanie powinno opierać się na aktualnych przepisach oraz procedurach, które mają na celu ochronę zdrowia i życia pracowników.