Odpowiedź 10000001(2) jest poprawna, ponieważ jest to właściwa reprezentacja liczby dziesiętnej 129 w systemie binarnym. Aby dokonać konwersji liczby dziesiętnej na postać binarną, stosuje się metodę dzielenia przez 2, zapisując reszty z dzielenia. Proces konwersji 129 na system binarny wygląda następująco: 129 dzielimy przez 2, co daje 64 z resztą 1; następnie 64 dzielimy przez 2, co daje 32 z resztą 0; kontynuując, 32 dzielimy przez 2, co daje 16 z resztą 0; 16 dzielimy przez 2, co daje 8 z resztą 0; 8 dzielimy przez 2, co daje 4 z resztą 0; 4 dzielimy przez 2, co daje 2 z resztą 0; 2 dzielimy przez 2, co daje 1 z resztą 0; na koniec 1 dzielimy przez 2, co daje 0 z resztą 1. Zbierając reszty od dołu do góry, otrzymujemy 10000001. Praktyczne zastosowanie konwersji systemów liczbowych, w tym binarnego, jest kluczowe w dziedzinie informatyki i programowania, zwłaszcza w kontekście obliczeń komputerowych oraz reprezentacji danych w pamięci. Zrozumienie, jak liczby są reprezentowane w różnych systemach, jest fundamentem dla programowania oraz pracy z algorytmami.
Odpowiedzi 100000001(2), 1000001(2) oraz 1000000001(2) są niepoprawne z kilku powodów. Zbyt długie lub zbyt krótkie reprezentacje binarne mogą wynikać z błędów obliczeniowych lub nieprawidłowego zrozumienia konwersji. Pierwsza odpowiedź, 100000001(2), zawiera dodatkowy bit, co sugeruje, że liczba 129 byłaby w rzeczywistości reprezentowana jako 257 w systemie dziesiętnym. To typowy błąd, który może wynikać z mylenia liczby bitów z wartością liczby. Odpowiedź 1000001(2) z kolei reprezentuje liczbę 65 w systemie dziesiętnym, co również jest błędem, ponieważ pomija kilka istotnych bitów w wyniku konwersji. Natomiast ostatnia odpowiedź, 1000000001(2), przedstawia liczbę 513 w systemie dziesiętnym, co jest dalekie od rzeczywistej wartości 129. Dobrą praktyką w konwersji systemów liczbowych jest dokładne zapisywanie reszt z dzielenia oraz weryfikacja końcowej liczby, aby upewnić się, że reprezentacja binarna odpowiada wartości dziesiętnej. Te nieporozumienia często wynikają z pominięcia istotnych kroków w procesie konwersji oraz braku zrozumienia struktury systemów liczbowych.