Normalizacja to proces, który polega na dostosowywaniu poziomu głośności nagrania audio, tak aby maksymalny sygnał osiągał określony poziom, najczęściej bliski maksymalnej wartości dostępnej dla formatu audio. Normalizacja dźwięku może być zastosowana zarówno do pojedynczych ścieżek, jak i do całych projektów, co pozwala na uzyskanie spójności głośności w różnych utworach. W praktyce oznacza to, że nagrania są przetwarzane tak, aby największy dźwięk nie przekraczał ustalonego progu, co zapobiega zniekształceniom i pogorszeniu jakości dźwięku. Standardowe poziomy normalizacji obejmują wartości takie jak -1 dBFS, które zapewniają odpowiednią przestrzeń dla dynamicznych szczytów dźwięku. Przykładem zastosowania normalizacji jest przygotowywanie playlisty do transmisji radiowej, gdzie wszystkie utwory muszą być na podobnym poziomie głośności, aby zapewnić komfort słuchania. W branży muzycznej normalizacja jest kluczowym procesem, który zapewnia nie tylko odpowiednią jakość dźwięku, ale i profesjonalny odbiór nagrań przez słuchaczy.
Wyciszenie, jako efekt audio, ma na celu redukcję głośności sygnału do zera lub do wartości znacznie niższej niż oryginalna. Użycie wyciszenia do dopasowania dźwięku do poziomu głośności jest błędne, ponieważ nie zachowuje ono dynamiki nagrania i może prowadzić do utraty ważnych szczegółów w dźwięku. Z kolei podbicie basów jest techniką, która zwiększa poziom niskich częstotliwości, co może powodować, że dźwięk w całości staje się zbyt głośny, a niekoniecznie dopasowany do pożądanego poziomu głośności. Usuwanie szumów koncentruje się na redukcji niepożądanych dźwięków tła, co nie wpływa bezpośrednio na ogólny poziom głośności nagrania. Często myśląc o dźwięku, użytkownicy mylą działania mające na celu poprawę jakości audio z tymi, które służą do dostosowania głośności. Ważne jest zrozumienie, że dopasowanie poziomu głośności wymaga złożonego przetwarzania sygnału, które uwzględnia nie tylko maksymalne poziomy, ale także percepcję głośności przez ludzki słuch, co jest kluczowe w profesjonalnej obróbce audio.