Częstotliwość drgania fali akustycznej jest kluczowym czynnikiem determinującym wysokość dźwięku, ponieważ odnosi się do liczby drgań, które źródło dźwięku wykona w jednostce czasu, najczęściej mierzonej w Hertzach (Hz). Wyższa częstotliwość oznacza wyższy dźwięk, co można zaobserwować w instrumentach muzycznych, gdzie zmiana długości struny lub napięcia wpływa na częstotliwość drgań. Na przykład, w przypadku gitary, skrócenie struny skutkuje podwyższeniem dźwięku, co jest zgodne z zasadami fizyki akustycznej. Dobre praktyki w inżynierii dźwięku uwzględniają również zastosowanie odpowiednich filtrów i equalizerów, aby dostosować częstotliwości w nagraniach. Rozumienie tej zasady jest istotne nie tylko w muzyce, ale również w technologii audio, gdzie projektanci dźwięku muszą świadomie korygować częstotliwości, aby osiągnąć pożądane efekty dźwiękowe w nagraniach. W związku z tym, znajomość zależności między częstotliwością a wysokością dźwięku jest kluczowa dla każdego, kto pracuje z dźwiękiem, zarówno w teorii, jak i w praktyce.
Pomimo tego, że czas drgania źródła dźwięku, sposób pobudzania drgania i siła wzbudzenia drgania są istotnymi parametrami związanymi z generowaniem dźwięku, to jednak nie mają one bezpośredniego wpływu na wysokość dźwięku w taki sam sposób, jak częstotliwość drgań. Czas drgania odnosi się do okresu jednego cyklu drgania, który jest odwrotnością częstotliwości. Choć można by sądzić, że dłuższy czas drgania prowadzi do niższego dźwięku, w rzeczywistości to częstotliwość, a nie czas, jest miarą wysokości dźwięku. W muzyce, choć techniki pobudzania drgań, takie jak atak struny lub aplikacja wibrato, wpływają na brzmienie, to nie modyfikują one fundamentalnej częstotliwości. Z kolei siła wzbudzenia drgań odnosi się do amplitudy fali akustycznej, co wpływa na głośność dźwięku, ale nie jego wysokość. Powszechnym błędem jest mylenie głośności z wysokością, co może prowadzić do nieporozumień w praktyce akustycznej. Przykładowo, niektóre instrumenty mogą wydobywać zarówno głośne, jak i ciche dźwięki z tej samej wysokości, co pokazuje, że głośność i wysokość są odrębnymi aspektami dźwięku. Zrozumienie tych różnic jest fundamentalne dla każdego, kto pracuje w dziedzinie akustyki czy inżynierii dźwięku.