Odpowiedź B jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z zasadami konstrukcji silników prądu stałego uzwojenie wzbudzenia w połączeniu bocznikowym jest podłączone równolegle do uzwojenia roboczego. Na schemacie B, uzwojenie wzbudzenia E1 jest rzeczywiście podłączone równolegle do uzwojenia roboczego A1-A2, co jest charakterystyczne dla tej konfiguracji. Połączenie bocznikowe jest często stosowane w silnikach prądu stałego, ponieważ pozwala na uzyskanie stabilnych parametrów pracy silnika, a także umożliwia łatwe dostosowanie momentu obrotowego do zmieniających się warunków roboczych. W praktyce, silniki z uzwojeniem bocznikowym znajdują zastosowanie w aplikacjach, gdzie wymagane jest duże przyspieszenie oraz możliwość regulacji prędkości obrotowej, na przykład w dźwigach czy wózkach widłowych. Zastosowanie uzwojenia bocznikowego sprzyja również zmniejszeniu wahań prędkości silnika, co poprawia jego stabilność oraz efektywność energetyczną.
Wskaźniki połączeń uzwojenia wzbudzenia silnika prądu stałego są kluczowe dla zrozumienia zasady działania tych urządzeń. Połączenie szeregowe, które można by pomylić z bocznikowym, łączy uzwojenie wzbudzenia w taki sposób, że prąd płynący przez uzwojenie główne również przechodzi przez uzwojenie wzbudzenia. Tego rodzaju połączenie prowadzi do sytuacji, w której zmiany obciążenia silnika wpływają na jego wzbudzenie, co może prowadzić do niestabilnej pracy. Z kolei połączenia w innych konfiguracjach, takich jak połączenie równoległe, mogą być mylnie interpretowane jako bocznikowe, jednak różnią się one zasadniczo funkcjonalnością. W przypadku połączenia równoległego, uzwojenia są zasilane z tego samego źródła, co prowadzi do zjawiska rozdzielenia prądu, ale nie zapewnia typowych korzyści uzyskiwanych w połączeniu bocznikowym, takich jak stabilizacja momentu obrotowego. Wybierając odpowiednie połączenie, należy kierować się zasadą, że każde z nich pełni inną rolę w systemie i ma swoje specyficzne zastosowania. Zrozumienie tych różnic jest niezbędne dla każdego inżyniera czy technika pracującego z silnikami prądu stałego, by móc efektywnie projektować i diagnozować układy napędowe.