Zgadza się, siła działająca na tłok przy wysuwaniu tłoczyska (F1) jest większa niż siła działająca na tłok przy wsuwaniu tłoczyska (F2). To zjawisko wynika z różnicy powierzchni, na które działa ciśnienie sprężonego powietrza. W przypadku wysuwania tłoczyska, cała powierzchnia tłoka (AP) jest narażona na działanie ciśnienia, co generuje większą siłę. Natomiast podczas wsuwania, część tłoka jest ograniczona przez tłoczysko, co zmniejsza efektywną powierzchnię do działania ciśnienia (AP - AS). W wyniku tego F1 będzie zawsze większe od F2, co jest zgodne z prawami hydrauliki i pneumatyki. W praktyce, to zjawisko jest wykorzystywane w wielu zastosowaniach przemysłowych, takich jak automatyzacja procesów, gdzie siłowniki pneumatyczne są używane do precyzyjnego sterowania ruchem. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla efektywnego projektowania systemów pneumatycznych, które działają zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i efektywności energetycznej.
Odpowiedzi sugerujące, że siła F1 jest mniejsza lub równa F2, opierają się na nieporozumieniu związanym z podstawami działania siłowników pneumatycznych. W przypadku siłowników dwustronnego działania, siła generowana na tłoku podczas wysuwania i wsuwania jest ściśle uzależniona od powierzchni, na którą działa ciśnienie. Wysuwane tłoczysko oddziałuje na całą powierzchnię tłoka, co skutkuje maksymalną siłą wyjściową. Z kolei, podczas wsuwania, część powierzchni jest zajęta przez tłoczysko, co zmniejsza efektywną powierzchnię działającą na ciśnienie. Z tego powodu błędne jest myślenie, że siły są równe lub że siła podczas wsuwania może być większa. Typowym błędem jest ignorowanie różnicy w efektywnych powierzchniach działających w tych dwóch stanach. W praktyce, aby uzyskać prawidłowe wyniki w obliczeniach siłowników, ważne jest, aby zwracać uwagę na te różnice. Używanie błędnych założeń w projektowaniu i obliczeniach może prowadzić do nieefektywności systemów oraz potencjalnych uszkodzeń mechanicznych. Zrozumienie tych kluczowych różnic jest niezbędne dla inżynierów i techników pracujących z systemami pneumatycznymi.