Panewka jest kluczowym elementem łożysk ślizgowych, które są szeroko stosowane w różnych zastosowaniach inżynieryjnych, takich jak silniki, maszyny przemysłowe czy urządzenia hydrauliczne. Panewka działa jako element osłony, która umożliwia swobodny ruch wału w obrębie obudowy, minimalizując tarcie i zużycie. W przypadku łożysk ślizgowych, panewka może być wykonana z różnych materiałów, takich jak tworzywa sztuczne, metale czy kompozyty, a jej wybór zależy od specyficznych warunków pracy, takich jak obciążenie, prędkość i temperatura. Standardy branżowe, takie jak ISO 11358, dostarczają wytycznych dotyczących projektowania i doboru materiałów dla panewki, co pozwala na osiągnięcie wysokiej wydajności oraz długiej żywotności łożyska. Przykładem zastosowania panewki w łożyskach ślizgowych są silniki spalinowe, gdzie panewka wału korbowego pozwala na przenoszenie dużych sił bez nadmiernego zużycia.
Wybór łożyska kulkowego, zaworu pneumatycznego lub sprzęgła sztywnego tulejowego jako elementów składowych panewki jest niepoprawny i wynika z nieporozumień dotyczących funkcji i konstrukcji tych komponentów. Łożyska kulkowe, bazujące na kulkach jako elementach tocznych, działają na zasadzie redukcji tarcia dzięki rozdzieleniu powierzchni kontaktowych, co różni się od funkcji panewki w łożyskach ślizgowych, które polegają na bezpośrednim kontakcie między powierzchniami, ale przy zastosowaniu odpowiednich materiałów redukujących tarcie. Zawory pneumatyczne to zupełnie inna kategoria podzespołów, które służą do kontrolowania przepływu powietrza w systemach pneumatycznych, co nie ma związku z funkcją panewki. Sprzęgła sztywne, z kolei, są używane do łączenia wałów w taki sposób, że nie absorbują drgań, co również nie dotyczy panewki, która ma na celu umożliwienie ruchu wału w sposób kontrolowany. Te nieprawidłowe odpowiedzi pokazują typowe błędy myślowe wynikające z braku zrozumienia podstawowych zasad działania mechanizmów w maszynach oraz specyfiki poszczególnych komponentów. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy element ma swoją unikalną funkcję i zastosowanie, a ich zrozumienie jest fundamentem inżynierii mechanicznej. W branży inżynieryjnej a także w codziennej praktyce technicznej, znajomość charakterystyki i zastosowania poszczególnych elementów jest niezbędna do prawidłowego projektowania i eksploatacji maszyn.