Odpowiedź 1500 obr./min jest poprawna, ponieważ silnik indukcyjny zasilany z przemiennika częstotliwości pracuje z prędkością obrotową zgodną z wartością wskazaną na wyświetlaczu. Zgodnie z zasadami działania silników indukcyjnych, prędkość obrotowa jest ściśle związana z częstotliwością zasilania oraz liczbą biegunów w silniku. W przypadku standardowych silników indukcyjnych zasilanych z sieci 50 Hz, wartość prędkości obrotowej oblicza się przy użyciu wzoru: n = (120 * f) / p, gdzie n to prędkość obrotowa, f to częstotliwość zasilania, a p to liczba par biegunów. Dla silników z 2 parami biegunów (p=2) zasilanych częstotliwością 50 Hz, prędkość obrotowa wynosi 1500 obr./min. Przemienniki częstotliwości umożliwiają precyzyjne sterowanie prędkością silnika, co jest niezwykle istotne w aplikacjach przemysłowych, takich jak napędy wentylatorów, pomp czy transportu materiałów, gdzie kontrola prędkości wpływa na efektywność i oszczędność energii. Zastosowanie odpowiednich ustawień w przemienniku zapewnia optymalne działanie urządzeń, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie automatyki i sterowania.
Wybór innej prędkości obrotowej niż 1500 obr./min może wynikać z nieporozumienia dotyczącego podstawowych zasad działania silników indukcyjnych oraz ich zasilania z przemienników częstotliwości. Odpowiedzi takie jak 400 obr./min, 50 obr./min, czy 4,8 obr./min, mogą sugerować brak zrozumienia, że prędkość obrotowa silnika indukcyjnego jest ściśle związana z częstotliwością prądu zasilającego oraz liczbą biegunów silnika. Na przykład, 400 obr./min może być mylone z prędkością obrotową w przypadku silnika o większej liczbie biegunów lub przy zastosowaniu odpowiedniego przetwornika częstotliwości, ale bez takiej konwersji nie jest to możliwe w standardowym silniku 2-biegunowym. Odpowiedź 50 obr./min może również wskazywać na mylne przekonanie, że silnik może pracować na bardzo niskich prędkościach w standardowym ustawieniu, co jest nieprawidłowe dla silników z częstotliwością 50 Hz. Z kolei 4,8 obr./min w ogóle nie jest osiągalne w standardowych warunkach bez zastosowania specjalnych układów redukcyjnych. Takie pomyłki mogą wynikać z nieprecyzyjnego rozumienia działania przemienników częstotliwości oraz ich wpływu na prędkość obrotową silnika. Kluczowe jest, aby dobrze zrozumieć, jak częstotliwość zasilania oraz liczba biegunów wpływają na obliczenia prędkości obrotowej, co jest kluczowe dla zastosowań przemysłowych i automatyki. Dlatego ważne jest, aby przed podjęciem decyzji zapoznać się z podstawowymi zasadami działania silników oraz ich charakterystyką operacyjną.