Odpowiedź B jest poprawna, ponieważ zgodnie z opisanym działaniem silnika M1, jego załączenie następuje poprzez przyciski S1 lub S2, które są połączone równolegle, co w systemach cyfrowych odpowiada funkcji bramki OR. To oznacza, że naciśnięcie jednego z tych przycisków pozwala na uruchomienie silnika. Z kolei, aby silnik został wyłączony, konieczne jest naciśnięcie przycisku S3 lub awaryjnego S4, które są połączone szeregowo, co jest analogiczne do działania bramki AND. Tylko schemat B prawidłowo ilustruje tę konfigurację, ukazując bramkę OR z przyciskami S1 i S2 oraz bramkę AND z S3 i S4. Tego rodzaju zrozumienie działań logicznych jest kluczowe w projektowaniu układów elektronicznych i automatyzacji. Przykładowo, w praktyce inżynieryjnej, tego typu schematy wykorzystywane są w systemach alarmowych, gdzie różne przyciski mogą włączać i wyłączać urządzenia w zależności od potrzeb. Zastosowanie bramek logicznych w automatyce i kontrolach procesów jest normą, co czyni tę wiedzę niezbędną w codziennej pracy inżynierów.
Wybór innej odpowiedzi niż B wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące funkcji bramek logicznych oraz ich zastosowania w praktycznych układach sterowania. Schematy elektroniczne oparte na bramkach OR i AND są fundamentem w wielu aplikacjach, a ich właściwe zrozumienie jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemów automatyki. Niewłaściwe podejście do tego zagadnienia może prowadzić do błędnych konkluzji, takich jak mylenie zachowania przycisków połączonych równolegle i szeregowo. Pojęcie bramki OR odnosi się do sytuacji, w której co najmniej jeden z sygnałów wejściowych musi być aktywowany, aby uzyskać aktywne wyjście, co w przypadku przycisków S1 i S2 jest kluczowe dla uruchomienia silnika. Z kolei bramka AND wymaga, aby wszystkie sygnały wejściowe były aktywne, co ilustruje sytuację z przyciskami S3 i S4. Typowym błędem myślowym jest postrzeganie równoległego połączenia jako sytuacji, w której obydwa przyciski muszą być włączone jednocześnie, co jest niezgodne z zasadami działania bramki OR. Również, nieprawidłowe schematy mogą prowadzić do sytuacji awaryjnych, co podkreśla znaczenie zrozumienia tych podstawowych zasad w kontekście projektowania systemów sterowania. Warto zauważyć, że w praktyce inżynieryjnej, umiejętność poprawnej interpretacji tych koncepcji ma bezpośredni wpływ na efektywność i bezpieczeństwo wdrażanych rozwiązań.