Odpowiedź 28,0 W jest poprawna, ponieważ całkowita moc wydzielona na rezystorach w obwodzie elektrycznym jest obliczana przy użyciu zasady zachowania energii. W pierwszym kroku obliczamy rezystancję zastępczą dla rezystorów połączonych równolegle, co jest kluczowe w przypadku obwodów z wieloma ścieżkami prądowymi. Dla rezystorów R2 i R3, używamy wzoru na rezystancję równoległą: 1/Rz = 1/R2 + 1/R3. Następnie, dodajemy tę rezystancję do rezystancji R1, aby uzyskać całkowitą rezystancję obwodu. Po obliczeniu całkowitej rezystancji możemy znaleźć prąd płynący w obwodzie, korzystając z prawa Ohma: I = U/R, gdzie U to napięcie zasilające. Po obliczeniu prądu, moc wydzielona na poszczególnych rezystorach może być obliczona ze wzoru P = I^2 * R dla każdego z rezystorów. Suma tych wartości daje nam całkowitą moc wydzieloną, która wynosi 28 W. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe w analizie obwodów elektrycznych oraz w projektowaniu systemów elektroenergetycznych, gdzie efektywność energetyczna i bezpieczeństwo są kluczowymi czynnikami.
Wybór innej wartości mocy, jak 14,0 W, 56,0 W czy 1,8 W, często wynika z nieprawidłowego zrozumienia zasad dotyczących obliczania mocy w obwodach elektrycznych. Wiele błędów pochodzi z ignorowania faktu, że w obwodach równoległych prąd dzieli się pomiędzy rezystory, co wpływa na moc wydzieloną na każdym z nich. Na przykład, przy wybraniu 14,0 W, można założyć, że obliczenia opierały się na błędnej sumie mocy lub nieprawidłowym wzięciu pod uwagę wartości rezystancji. Innym typowym błędem jest mylenie połączenia szeregowego z równoległym, co prowadzi do niewłaściwych obliczeń całkowitej rezystancji obwodu. Z kolei wybór wartości 56,0 W mógł wyniknąć z założenia, że moc całkowita jest sumą wszystkich rezystorów, co jest błędne, ponieważ rezystancja całkowita w połączeniu równoległym jest zawsze mniejsza od najmniejszej z rezystancji. Propozycja 1,8 W może sugerować bardzo niski prąd w obwodzie, co nie odpowiada rzeczywistym wartościom, a także może wskazywać na brak uwzględnienia rezystancji w obliczeniach. Ważne jest, aby w procesie nauczania podkreślać znaczenie kroków obliczeniowych i zrozumienie zasad, które rządzą zachowaniem prądu i mocy w obwodach elektrycznych, aby unikać takich pułapek myślowych.