Poprawna odpowiedź to 50%, ponieważ minimalny wskaźnik skuteczności hamowania samochodu osobowego hamulcem roboczym określony w normach branżowych oraz regulacjach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego wynosi właśnie 50%. Oznacza to, że hamulce pojazdu muszą być w stanie zatrzymać go w odległości, która nie przekracza określonej wartości przy pełnym obciążeniu. Przykładowo, w testach skuteczności hamowania, takich jak te przeprowadzane przez organizacje certyfikujące, pojazd musi zatrzymać się z prędkości 100 km/h w określonym czasie, co potwierdza efektywność ich działania. W praktyce, odpowiedni wskaźnik skuteczności hamowania ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pojazdu oraz jego pasażerów podczas jazdy, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych. W standardach motoryzacyjnych, takich jak ISO 26262, skuteczność układu hamulcowego jest jednym z głównych elementów oceny bezpieczeństwa pojazdu.
Wiele osób może mylnie sądzić, że minimalny wskaźnik skuteczności hamowania może wynosić 75%, 30% lub 25%, jednak każda z tych wartości jest niewłaściwa w kontekście przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wartość 75% jest zbyt wysoka dla standardowych pojazdów osobowych i nie odzwierciedla realnych warunków, w jakich sprawdzane są hamulce. Z kolei wskaźniki 30% i 25% są wręcz nieakceptowalne, ponieważ oznaczają, że hamulce nie byłyby w stanie zapewnić wystarczającego bezpieczeństwa, co mogłoby prowadzić do poważnych wypadków. Zgodnie z normami ECE R13, które dotyczą układów hamulcowych, pojazdy muszą wykazywać zdolności hamowania na poziomie co najmniej 50% od normalnego obciążenia. Odrzucenie tych wartości prowadzi do niedoszacowania ryzyka związanego z awaryjnymi sytuacjami drogowymi i może prowadzić do błędnych decyzji przy wyborze pojazdu. W praktyce, niewłaściwy dobór wskaźnika hamowania może również wpływać na ubezpieczenia samochodu, ponieważ pojazdy o niewystarczającej efektywności hamowania mogą być uznane za niebezpieczne przez towarzystwa ubezpieczeniowe.