Żeliwo sferoidalne, znane również jako żeliwo nodularne, jest najczęściej stosowanym materiałem do produkcji odlewanych wałów korbowych ze względu na swoje doskonałe właściwości mechaniczne oraz odporność na zmęczenie. Dzięki unikalnej strukturze, w której węgiel występuje w postaci sferoidalnych grafitowych wtrąceń, żeliwo sferoidalne łączy w sobie zalety żeliwa i stali. W porównaniu do tradycyjnego żeliwa szarego, żeliwo sferoidalne charakteryzuje się lepszą plasticznością, wytrzymałością oraz odpornością na pękanie. Zastosowanie żeliwa sferoidalnego w wałach korbowych pozwala na istotne zmniejszenie wagi elementów silnika, co znacząco wpływa na efektywność energetyczną pojazdów. Dodatkowo, produkcja wałów korbowych z tego materiału jest zgodna z normami takimi jak ISO 1083, co zapewnia ich wysoką jakość i niezawodność w pracy. Wały korbowe wykonane z żeliwa sferoidalnego są powszechnie stosowane w silnikach spalinowych, zarówno w zastosowaniach motoryzacyjnych, jak i przemysłowych, co czyni je idealnym wyborem dla nowoczesnych konstrukcji silnikowych.
Stal stopowa, mimo że jest materiałem o dobrych właściwościach wytrzymałościowych, nie jest odpowiednia do produkcji odlewanych wałów korbowych. Stal charakteryzuje się wyższą twardością, ale w kontekście odlewów, proces wytwarzania stali wymaga bardziej skomplikowanej obróbki, co czyni ją mniej ekonomiczną w porównaniu do żeliwa sferoidalnego. Żeliwo białe, z drugiej strony, jest materiałem o wysokiej twardości, ale z uwagi na swoją kruchość, nie radzi sobie dobrze w aplikacjach, gdzie wymagane są wysokie właściwości mechaniczne i odporność na zmęczenie. Zastosowanie żeliwa białego w wałach korbowych mogłoby prowadzić do pęknięć i awarii, co jest niedopuszczalne w silnikach pracujących pod dużym obciążeniem. Silumin, czyli stopy aluminium, jest materiałem lekkim, ale jego niska wytrzymałość na rozciąganie i wysoką temperaturę sprawia, że nie jest on odpowiedni do zastosowań w wałach korbowych, gdzie wymagana jest wysoka odporność na zmęczenie i trwałość. W kontekście projektowania wałów korbowych, wybór odpowiedniego materiału jest kluczowy i powinien być oparty na analizie wymagań mechanicznych, co wyklucza użycie stali stopowej, żeliwa białego czy siluminów.