Zawodnienie płynu hamulcowego o wartości 4% ma istotny wpływ na jego właściwości, w tym na temperaturę wrzenia. Normalny płyn hamulcowy, zgodny z normami DOT, ma określoną temperaturę wrzenia, która jest krytyczna dla bezpiecznego funkcjonowania systemu hamulcowego. W przypadku obecności wody, która w tym przypadku stanowi 4% objętości, dochodzi do obniżenia temperatury wrzenia płynu. Woda ma znacznie niższą temperaturę wrzenia (100°C) niż typowe płyny hamulcowe, co oznacza, że w sytuacjach intensywnego hamowania, gdzie temperatura płynu może wzrosnąć, może to prowadzić do zjawiska wrzenia płynu hamulcowego. Praktycznym skutkiem tego jest ryzyko wystąpienia „spadku ciśnienia” w układzie hamulcowym, co może skutkować utratą skuteczności hamowania. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie stanu płynu hamulcowego oraz jego wymiana zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, aby zapewnić optymalne parametry pracy układu hamulcowego.
Wiele osób sądzi, że niewielkie zawodnienie płynu hamulcowego nie wpływa istotnie na jego właściwości, co jest mylne. Negowanie wpływu 4% zawartości wody w płynie hamulcowym jest niepoprawne, ponieważ woda znacząco obniża temperaturę wrzenia płynu, co może mieć katastrofalne skutki dla bezpieczeństwa jazdy. Przykładem może być sytuacja, gdy kierowca hamuje intensywnie w warunkach górskich lub na torze wyścigowym, gdzie temperatura płynu może wzrosnąć do niebezpiecznych poziomów. W takich warunkach, płyn hamulcowy o obniżonej temperaturze wrzenia może wrzeć, co prowadzi do powstania pęcherzyków pary i utraty ciśnienia w układzie hamulcowym. Kolejnym błędnym przekonaniem jest myślenie, że 4% zawodnienia jest normalne po sześciu miesiącach eksploatacji. W rzeczywistości, producenci zalecają regularną wymianę płynu hamulcowego co dwa lata lub wcześniej, jeśli jego stan nie spełnia norm. Ignorowanie tego zalecenia może prowadzić do tragicznych w skutkach wypadków. Prawidłowe postrzeganie roli płynu hamulcowego i jego właściwości jest kluczowe dla bezpieczeństwa pojazdu na drodze, dlatego ważne jest, aby użytkownicy byli świadomi, jak niewielkie zmiany w składzie płynu mogą wpływać na funkcjonalność układu hamulcowego.