Poprawna odpowiedź, czyli 5,0 m, wynika z precyzyjnych wymiarów przedstawionych na rysunku. Przy obliczaniu wielkości robót nawierzchniowych kluczowe jest uwzględnienie samej szerokości nawierzchni, a nie całej drogi, która może obejmować pobocza. W tym przypadku, szerokość nawierzchni wynosi 5,00 m, co jest zgodne z przyjętymi standardami w kosztorysowaniu robót budowlanych. Zgodnie z normami oraz dobrymi praktykami branżowymi, pobocza, które mają 0,50 m z każdej strony, nie są wliczane w szerokość nawierzchni, co jest istotne dla precyzyjnych obliczeń kosztów. Obliczając koszty nawierzchni, należy więc skupić się wyłącznie na tych wymiarach, które bezpośrednio odnoszą się do samej nawierzchni. Dobrze przeprowadzone obliczenia uwzględniające te zasady pozwalają na dokładne oszacowanie kosztów, co jest niezbędne w każdej inwestycji budowlanej, aby uniknąć nieprzewidzianych wydatków.
Wybór odpowiedzi 5,5 m, 2,5 m oraz 6,0 m może wynikać z kilku typowych błędów myślowych. Często, osoby przystępujące do obliczeń mogą mylić całkowitą szerokość drogi z szerokością nawierzchni, co prowadzi do nieprawidłowych oszacowań. Na przykład, odpowiedź 5,5 m sugeruje, że ktoś uwzględniłby pobocza, nie rozumiejąc, że w kontekście kosztorysów nawierzchniowych te elementy nie są brane pod uwagę. Z kolei 2,5 m może być wynikiem skupienia się na mniejszym wymiarze drogi, bez uwzględnienia rzeczywistej szerokości nawierzchni, co jest niedopuszczalne w kosztorysowaniu. Odpowiedź 6,0 m z kolei wydaje się być przejęzyczeniem lub błędnym założeniem, że do szerokości nawierzchni dodano zbyt dużą wartości poboczy. Takie błędy mogą prowadzić do poważnych konsekwencji w planowaniu budżetu projektu, co podkreśla znaczenie staranności i zrozumienia specyfikacji technicznych, które są kluczowe dla precyzyjnego obliczania kosztów i zapewnienia zgodności z przepisami prawa budowlanego oraz standardami jakości. Dlatego ważne jest, aby dokładnie analizować dostępne dane i nie mylić różnych wymiarów w kontekście kosztorysowania.