Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

TKO.06 Pytanie 1
Montaż i eksploatacja środków…

W starszych pojazdach z silnikami trakcyjnymi prądu stałego ograniczenie poboru prądu podczas rozruchu realizuje się za pomocą

A. rezystorów rozruchowych
B. przełącznika zaczepów transformatora
C. obwodów bocznikowania
D. układu LC
TKO.06 Pytanie 2
Montaż i eksploatacja środków…

Zawory odcinające na końcu instalacji mają kolor czerwony na przewodzie

A. zasilającym
B. ogrzewania parowego
C. sterowania wielokrotnego
D. głównym
TKO.06 Pytanie 3
Montaż i eksploatacja środków…

Aby chronić elektryczne silniki trakcyjne przed przeciążeniem spowodowanym nadmiernym poborem prądu, stosuje się

A. styczniki liniowe
B. wyłączniki nożycowe
C. przekaźniki nadmiarowo-prądowe
D. wyłączniki szybkie
TKO.06 Pytanie 4
Montaż i eksploatacja środków…

Biały lub żółty odcień końcowych zaworów odcinających umieszczonych na czołownicy pojazdu jest stosowany na przewodzie

A. głównym
B. zasilającym
C. sterowania wielokrotnego
D. ogrzewania parowego
TKO.06 Pytanie 5
Montaż i eksploatacja środków…

System pneumatyczny w pojeździe szynowym jest wykorzystywany do dostarczania sprężonego powietrza.

A. systemów pneumatycznych pojazdu, w tym układu hamulcowego
B. urządzeń hydraulicznych
C. przetwornicy oświetleniowej
D. urządzeń związanych z bezpieczeństwem biernym
TKO.06 Pytanie 6
Montaż i eksploatacja środków…

Które z poniższych urządzeń jest używane do zmiany kierunku jazdy pojazdu szynowego poprzez odwrócenie biegunowości prądu w silnikach trakcyjnych?

A. nastawnik kierunkowy
B. przekaźnik czasowy
C. wyłącznik szybki
D. bocznik oporowy
TKO.06 Pytanie 7
Montaż i eksploatacja środków…

Bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia w silniku trakcyjnym prądu stałego ma na celu

A. dezaktywację silnika w razie jego awarii
B. sterowanie prędkością obrotową silnika trakcyjnego
C. zmianę kierunku obrotów silnika trakcyjnego
D. realizację samoczynnego uruchomienia pojazdu
TKO.06 Pytanie 8
Montaż i eksploatacja środków…

Lokomotywa z układem osi Bo’Bo’+Bo’Bo’ to pojazd

A. jednoczłonowy, ośmioosiowy z dwiema wózkami, gdzie każda oś ma indywidualne silniki trakcyjne
B. jednoczłonowy, czteroosiowy z dwiema wózkami, w których każda oś jest napędzana osobnymi silnikami trakcyjnymi
C. dwuczłonowy, w którym każdy człon posiada dwa wózki dwuosiowe, z indywidualnym napędem wszystkich osi
D. dwuczłonowy, w którym każdy człon ma dwa wózki dwuosiowe, a osie są napędzane grupowo
TKO.06 Pytanie 9
Montaż i eksploatacja środków…

Przedstawione w tabeli parametry odnoszą się do

Oznaczenie typuEE541
Napięcie znamionowe [V]3000/2
Moc ciągła [kW]500
Moc godzinowa [kW]520
Prąd mocy ciągłej [A]355
Prąd mocy godzinowej [A]370
Prędkość obrotowa mocy ciągłej [obr./min]965
Prędkość obrotowa mocy godzinowej [obr./min]930
Rodzaj uzwojenia wzbudzeniaszeregowe
Masa [kg]4200

A. prądnicy pomocniczej prądu przemiennego.
B. elektrycznego silnika sprężarki głównej lokomotywy.
C. elektrycznego silnika trakcyjnego prądu stałego.
D. spalinowego silnika trakcyjnego.
TKO.06 Pytanie 10
Montaż i eksploatacja środków…

Jak definiuje się pojazd z układem Bo' Bo'?

A. jednoczłonowa lokomotywa czteroosiowa z dwoma wózkami, gdzie każda oś jest napędzana osobnymi silnikami trakcyjnymi.
B. dwuczłonowa lokomotywa, w której każdy z członów ma 3 osie osadzone sztywno w ramie, z tym że skrajne są napędzane, a środkowa jest toczna.
C. zespół trakcyjny składający się z trzech wózków dwuosiowych, z czego skrajne są toczne, a środkowy jest napędzany.
D. jednoczłonowa lokomotywa sześcioosiowa z dwoma wózkami, w których skrajne osie są napędowe, a środkowa jest toczna.
TKO.06 Pytanie 11
Montaż i eksploatacja środków…

Masa lokomotywy o sześciu osiach wynosi 120 t. Przy równomiernym rozkładzie masy, nacisk pojedynczego zestawu kołowego na tor wynosi w przybliżeniu

A. 400 kN
B. 100 kN
C. 800 kN
D. 200 kN
TKO.06 Pytanie 12
Montaż i eksploatacja środków…

Z czego są wykonane wentylowane tarcze hamulcowe?

A. ze spieków metalowych
B. ze stali stopowej
C. z plastiku
D. z żeliwa szarego
TKO.06 Pytanie 13
Montaż i eksploatacja środków…

W głównym obwodzie lokomotywy spalinowej z elektryczną przekładnią zastosowano prądnicę synchroniczną prądu przemiennego. Aby zasilić silniki trakcyjne prądu stałego, w jednostce przetwórczej wymagany jest

A. przetwornica wirowa
B. prostownik
C. regulator odśrodkowy
D. falownik napięcia
TKO.06 Pytanie 14
Montaż i eksploatacja środków…

Biały dym wydobywający się z układu wydechowego silnika spalinowego środka transportu jest oznaką

A. zbyt bogatej mieszanki paliwa spalanej w silniku
B. rozszczelnienia głowicy silnika i przedostawania się cieczy chłodzącej do komory spalania
C. zużycia pierścieni tłokowych i/lub gładzi cylindrowych w wyniku przedostawania się oleju silnikowego do komory spalania
D. zbyt ubogiej mieszanki paliwa spalanej w silniku
TKO.06 Pytanie 15
Montaż i eksploatacja środków…

Który typ wagonu jest przeznaczony do transportu kruszywa budowlanego do ładowni wyposażonej w koparki do rozładunku?

A. Węglarka o standardowej konstrukcji
B. Wagon kryty
C. Wagon samowyładowczy
D. Wagon platforma
TKO.06 Pytanie 16
Montaż i eksploatacja środków…

Typ zawieszenia elektrycznego silnika trakcyjnego, w którym jedna strona jest podwieszona do ramy wózka, a druga spoczywa na zestawie kołowym, określa się jako

A. nieusprężynowanym
B. usprężynowanym
C. półusprężynowanym
D. sztywnym
TKO.06 Pytanie 17
Montaż i eksploatacja środków…

Aby utrzymać funkcjonalność pojazdu kolejowego zgodnie z aktualnymi normami dla danej serii, należy przestrzegać wytycznych zawartych w

A. DTR
B. Ie-100a
C. SKM e-7
D. DSU
TKO.06 Pytanie 18
Montaż i eksploatacja środków…

Hamowanie elektrodynamiczne (nie rekuperacyjne) oznacza utratę energii elektrycznej

A. w konwerterach energii elektrycznej
B. na elementach oporowych
C. i przekazywaniu jej do sieci trakcyjnej
D. poprzez przekazywanie jej do sieci powrotnej
TKO.06 Pytanie 19
Montaż i eksploatacja środków…

Co należy zrobić, gdy wykryto przekroczenie granicznej wartości zużycia grubości obrzeża (Og) w monoblokowym zestawie kołowym?

A. przetoczyć zestaw kołowy, jeżeli średnice okręgów tocznych kół na to pozwalają
B. hartować zużytą powierzchnię obrzeża koła
C. frezować zużytą powierzchnię obrzeża koła
D. nasmarować powierzchnię obrzeża koła
TKO.06 Pytanie 20
Montaż i eksploatacja środków…

Który z poniższych elementów wymaga regularnego smarowania w pojazdach szynowych?

A. łożyska osiowe
B. zawory bezpieczeństwa
C. silniki trakcyjne
D. przekaźniki nadmiarowe
TKO.06 Pytanie 21
Montaż i eksploatacja środków…

Aby chronić elektryczne silniki trakcyjne przed nadmiernym obciążeniem spowodowanym zbyt wysokim poborem prądu, wykorzystuje się

A. przekaźniki nadmiarowo-prądowe
B. bezpieczniki w obwodach pomocniczych
C. odłącznik nożowy
D. odłącznik uszyniający
TKO.06 Pytanie 22
Montaż i eksploatacja środków…

Podstawowy dokument regulujący zasady eksploatacji pojazdów szynowych to

A. Książka utrzymania pojazdu
B. Paszport techniczny
C. Instrukcja obsługi
D. Plan naprawy
TKO.06 Pytanie 23
Montaż i eksploatacja środków…

Jakie urządzenie zabezpiecza przed niekontrolowanym ruchem pociągu na stromym zboczu?

A. odłącznik nożowy
B. przekaźnik bezpieczeństwa
C. zawór przelewowy
D. hamulec postojowy
TKO.06 Pytanie 24
Montaż i eksploatacja środków…

Czuwak aktywny to sprzęt wymagający

A. ciągłego przytrzymywania naciśniętego przycisku czujności
B. uruchomienia kamery obserwującej zachowanie maszynisty
C. okresowej zmiany pozycji nastawnika jazdy
D. naciśnięcia przycisku czujności w regularnych odstępach czasowych
TKO.06 Pytanie 25
Montaż i eksploatacja środków…

Jaki jest główny cel stosowania pantografu w pojazdach trakcyjnych?

A. zbieranie prądu z sieci trakcyjnej
B. zwiększenie efektywności energetycznej
C. poprawa stabilności pojazdu
D. zmniejszenie oporów powietrza
TKO.06 Pytanie 26
Montaż i eksploatacja środków…

Nakładki odbieraków prądu w pojazdach szynowych użytkowanych na obszarze Unii Europejskiej produkuje się

A. z materiału węglowego (grafitowe) z domieszką miedzi
B. ze stali miękkiej odpornej na ścieranie
C. z miedzi pokrytej smarem grafitowym
D. z miedzi konwertorowej
TKO.06 Pytanie 27
Montaż i eksploatacja środków…

Cykliczny odgłos o jednolitym interwale czasowym oraz wysokich obciążeniach udarowych w miejscu styku koła z szyną podczas ruchu jest spowodowany

A. płaskiem miejscem na powierzchni tocznej koła
B. uszkodzeniem systemu hamulcowego pojazdu
C. uszkodzeniem sprężynowania pojazdu
D. zużyciem falistym szyn
TKO.06 Pytanie 28
Montaż i eksploatacja środków…

Jeśli podczas przejazdu pociągu dyżurny ruchu lub dróżnik poinformuje maszyniście o zablokowanym zestawie kołowym, objawiającym się wydobywającymi się iskrami, to maszynista powinien

A. zawiadomić Służbę Ochrony Kolei i kontynuować jazdę
B. jechać do stacji docelowej ze zmniejszoną prędkością, nie zatrzymując składu
C. uruchomić system diagnostyki w lokomotywie i kontynuować jazdę
D. zatrzymać pociąg w celu dokonania oględzin, przeprowadzić odhamowanie i dojechać do najbliższej stacji
TKO.06 Pytanie 29
Montaż i eksploatacja środków…

Do transportu ładunków drobnicowych umieszczonych na paletach należy użyć wagonu

A. krytego z rozsuwanymi ścianami
B. zbiornikowego
C. samowyładowczego
D. węglarki
TKO.06 Pytanie 30
Montaż i eksploatacja środków…

Do pomiaru grubości okładziny ciernej w hamulcu tarczowym wykorzystuje się

A. profilomierz
B. uniwersalny miernik elektryczny
C. sprawdzian grubości
D. suwmiarkę
TKO.06 Pytanie 31
Montaż i eksploatacja środków…

Jakie działanie należy podjąć w przypadku wykrycia nadmiernego zużycia klocków hamulcowych?

A. zwiększyć ciśnienie w układzie hamulcowym
B. wymienić na nowe klocki
C. przesmarować klocki
D. zmniejszyć częstotliwość używania hamulców
TKO.06 Pytanie 32
Montaż i eksploatacja środków…

Jakiego rodzaju wagon powinno się użyć do transportu drutów jezdnych nawiniętych na bębny kablowe w celu dostarczenia ich do miejsca modernizacji sieci trakcyjnej linii kolejowej?

A. węglarkę budowy normalnej
B. kryty
C. samowyładowczy
D. platformę
TKO.06 Pytanie 33
Montaż i eksploatacja środków…

Malowane oznaczenia na przednich częściach obręczy oraz kół bosych mają na celu

A. określanie miejsc pomiaru profilu geometrycznego
B. diagnozowanie przesunięć obręczy w stosunku do koła bosego
C. rejestrację zestawu kołowego przez urządzenia DSAT
D. centrowanie obręczy podczas zakupu na kole bosym
TKO.06 Pytanie 34
Montaż i eksploatacja środków…

Jaki rodzaj prądu jest stosowany do zasilania większości pociągów w Polsce?

A. prąd stały
B. prąd trójfazowy
C. prąd zmienny jednofazowy
D. prąd zmienny dwufazowy
TKO.06 Pytanie 35
Montaż i eksploatacja środków…

W celu regulacji obrotów szeregowych silników trakcyjnych prądu stałego w trakcie jazdy bez obciążenia wykorzystuje się

A. przekaźniki automatycznego rozruchu
B. bocznikowanie uzwojenia wirnika
C. bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia stojana
D. oporniki podłączane między uzwojenia twornika i stojana
TKO.06 Pytanie 36
Montaż i eksploatacja środków…

Zaawansowany system używany w kolejnictwie, który służy do cyfrowej komunikacji komórkowej oraz umożliwia transmisję danych dla ETCS poziomu 2 to

A. ORMO
B. GPS
C. TRMS
D. GSM-R
TKO.06 Pytanie 37
Montaż i eksploatacja środków…

Który z poniższych systemów zarządza sygnalizacją świetlną na przejazdach kolejowych?

A. system GSM-R
B. system ETCS
C. system ERTMS
D. system SRK
TKO.06 Pytanie 38
Montaż i eksploatacja środków…

Wał korbowy stanowi część

A. mechanizmu napędowego wiązarów
B. silnika trakcyjnego spalinowego
C. systemu przenoszenia mocy silnika elektrycznego
D. przekładni hydromechanicznej
TKO.06 Pytanie 39
Montaż i eksploatacja środków…

Kiedy należy przeprowadzić wymianę oleju w przekładni lokomotywy?

A. zgodnie z harmonogramem konserwacji
B. tylko w przypadku awarii
C. po przejechaniu każdej trasy
D. co dwa lata, niezależnie od przebiegu
TKO.06 Pytanie 40
Montaż i eksploatacja środków…

Przewóz tłucznia kolejowego powinien być realizowany przy użyciu wagonu

A. teleskopowego
B. cysterny
C. ponadgabarytowego
D. samowyładowczego