Kwalifikacja: INF.03 - Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych
Tablica tab[10] zawiera różne liczby całkowite. Jaką wartość uzyska zmienna zm2 po wykonaniu podanego fragmentu kodu?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wynik zmiennej zm2 w przedstawionym kodzie to średnia arytmetyczna wartości znajdujących się w tablicy tab. Proces obliczania średniej arytmetycznej polega na zsumowaniu wszystkich elementów tablicy i podzieleniu tej sumy przez liczbę elementów. W tym przypadku zmienna zm1 akumuluje sumę wszystkich wartości tablicy tab, a następnie zmienna zm2 jest obliczana jako zm1 podzielone przez 10, co odpowiada liczbie elementów w tablicy. To podejście jest zgodne z dobrą praktyką programistyczną, ponieważ umożliwia efektywne obliczenie średniej, co jest powszechnie stosowane w analizie danych. W praktycznych zastosowaniach, takich jak przetwarzanie danych finansowych czy naukowych, umiejętność obliczania średnich jest kluczowa, umożliwiając podejmowanie świadomych decyzji na podstawie statystyk. Dodatkowo, warto zauważyć, że dla tablicy różnych typów danych, takich jak float czy double, technika obliczania średniej pozostaje taka sama, aczkolwiek wymaga uwzględnienia precyzji obliczeń.
Rozważanie sumy liczb z tablicy jako wyniku zmiennej zm2 jest błędne, ponieważ zmienna ta nie przechowuje sumy, lecz średnią arytmetyczną. Suma liczb z tablicy jest przechowywana w zmiennej zm1, co jest zupełnie inną wartością. Średnia arytmetyczna jest definicją statystyczną, która odnosi się do podziału całkowitej wartości (sumy) przez liczbę elementów, co w tym przypadku jest realizowane przez zmienną zm2. Wybierając odpowiedź, która twierdzi, że zm2 to suma liczb od 1 do 10, wprowadza w błąd, ponieważ nie ma to związku z danymi w tablicy tab, która zawiera dowolne liczby całkowite. Inna błędna koncepcja to średnia geometryczna, która jest zupełnie innym typem średniej, obliczaną na podstawie iloczynu wartości, a nie ich sumy. Zrozumienie różnicy między tymi pojęciami jest kluczowe w analizie danych i programowaniu, a także w zastosowaniach matematycznych. Błędy w myśleniu, takie jak pomylenie średniej arytmetycznej z geometryczną, mogą prowadzić do poważnych konsekwencji w analizach danych i wnioskach wyciąganych z nich. Niezrozumienie kontekstu tablicy oraz algorytmu prowadzi do nieprawidłowego interpretowania wyników.