Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy, upoważnieni do wykonywania robót budowlanych z użyciem materiałów wybuchowych,

Rozdział 19
Roboty budowlane wykonywane z użyciem materiałów wybuchowych

§ 246. 1. Kierownik budowy jest obowiązany zapoznać wszystkie osoby, uczestniczące w organizacji i realizacji robót budowlanych wykonywanych z użyciem materiałów wybuchowych, z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi tych robót.

2. Pracownicy, przed przystąpieniem do wykonywania robót, o których mowa w ust. 1, po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy - potwierdzają pisemnie, że zostali do tych robót odpowiednio przygotowani.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz. U. z dnia 19 marca 2003 r.)

A. po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bhp informują przełożonego.
B. po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bhp potwierdzają to pisemnie.
C. po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bhp przystępują do pracy.
D. nie zapoznają się z przepisami i zasadami bhp ponieważ już je znają.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z przepisami kodeksu pracy, w sytuacji wystąpienia w miejscu pracy bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia bądź życia, pracodawca ma obowiązek

A. nakazać pracownikom ratowanie mienia firmy
B. wstrzymać pracę i wydać pracownikom polecenie oddalenia się do miejsca bezpiecznego
C. kontynuować działalność i wydać pracownikom polecenie zachowania szczególnej ostrożności
D. wydać polecenie wznowienia pracy w celu zapobieżenia stratom materialnym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Która technika oceny obciążenia statycznego, biorąca pod uwagę postawę ciała w trakcie pracy oraz siły zewnętrzne, jest najczęściej wykorzystywana w praktyce?

A. Kalorymetria pośrednia
B. Lehmanna
C. OWAS
D. Pozycje kluczowe KIM
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podlegają kontrolnym badaniom zdrowotnym

A. osoby zatrudniane na nowych stanowiskach
B. pracownicy, którzy są na zwolnieniu lekarskim dłużej niż 30 dni
C. wszyscy pracownicy w terminach ustalonych przez lekarza medycyny pracy
D. wszyscy pracownicy w terminach wskazanych przez pracodawcę
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W Polsce liczba osób, u których rozpoznano chorobę zawodową, wynosiła: w 2005 roku - 3,2 tys., w 2010 roku - 2,9 tys., w 2014 roku - 2,4 tys., a w 2015 roku - 2,1 tys. Jak kształtowała się liczba zachorowań w roku 2015 w porównaniu do roku 2005?

A. spadła o 52,38%
B. wzrosła o 65,63 %
C. wzrosła o 152,38 %
D. spadła o 34,38%
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z danymi podanymi w tabeli, pracownicy usuwający śnieg z dachu powinni być wyposażeni

Wyciąg z rozporządzenia MPiPS z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
L.p.Środki ochrony indywidualnej
1Środki ochrony przed upadkiem z wysokościuprzęże, w tym szelki bezpieczeństwa i pasy biodrowe
linki bezpieczeństwa
amortyzatory
urządzenia samohamowne
inne środki chroniące przed upadkiem z wysokości
2Środki izolujące cały organizmśrodki z doprowadzeniem powietrza
środki umożliwiające stosowanie izolującego sprzętu ochrony układu oddechowego
środki umożliwiające doprowadzenie powietrza lub stosowanie sprzętu ochrony układu oddechowego

A. w środki z doprowadzeniem powietrza i linki bezpieczeństwa.
B. w środki chroniące przed upadkiem z wysokości i sprzęt ochrony układu oddechowego.
C. w środki umożliwiające stosowanie izolującego sprzętu ochrony układu oddechowego.
D. w uprzęże, w tym szelki bezpieczeństwa i pasy biodrowe.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto podejmuje decyzję o uznaniu choroby zawodowej bądź o stwierdzeniu braku podstaw do jej uznania?

A. lekarz specjalista zajmujący się orzecznictwem w zakresie chorób zawodowych
B. właściwy państwowy inspektor sanitarny
C. odpowiedni państwowy inspektor pracy
D. pracodawca zatrudniający pracownika w warunkach szkodliwych dla zdrowia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Która z wyszczególnionych w tabeli grup zawodowych jest najbardziej narażona na działanie promieniowania nadfioletowego (UV)?

Przykład grup zawodowych narażonych na promieniowanie nadfioletowe
ZawódIntensywność promieniowaniaCzęstotliwość ekspozycji
Spawacze (spawanie elektryczne)bardzo dużaduża
Pracownicy blachowni, wytwarzanie bojlerówdużaśrednia
Operatorzy pieców metalurgicznychśredniaduża
Hydraulicyśredniaśrednia
Budowniczy konstrukcji stalowychśredniaśrednia
Wytapiacz metalimałaśrednia
Źródło: Working group report: Ultraviolet radiation &Health. Current knowledge of exposure and health risks. Affea JoYS, Abarca, May2005

A. Operatorzy pieców metalurgicznych.
B. Wytapiacz metali.
C. Budowniczy konstrukcji stalowych.
D. Spawacze spawania elektrycznego.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik drukarni swoim działaniem umyślnie doprowadził do uszkodzenia maszyny. Straty oszacowano na kwotę 10000 PLN. Miesięczne wynagrodzenie pracownika wynosi 1500 PLN. Jakiego odszkodowania ma prawo domagać się pracodawca od pracownika?

Wyciąg z Kodeksu Pracy. DZIAŁ PIĄTY Odpowiedzialność materialna pracowników
Rozdział I Odpowiedzialność pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy
Art. 114. Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w przepisach niniejszego rozdziału.
Art. 115. Pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.
Art. 117. § 1. Pracownik nie ponosi odpowiedzialności za szkodę w takim zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczyniły się do jej powstania albo zwiększenia.
§ 2. Pracownik nie ponosi ryzyka związanego z działalnością pracodawcy, a w szczególności nie odpowiada za szkodę wynikłą w związku z działaniem w granicach dopuszczalnego ryzyka.
Art. 119. Odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.
Art. 122. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości.

A. 500 PLN
B. 10000 PLN
C. 4500 PLN
D. 1500 PLN
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W miejscu pracy, mimo użycia dostępnych technologii mających na celu zredukowanie hałasu maszyny, odnotowano przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu. Jakie działania organizacyjne mogłyby poprawić warunki pracy?

A. Skrócenie czasu pracy na hałaśliwym stanowisku
B. Wykorzystanie aktywnej redukcji hałasu
C. Użycie dodatkowych ekranów
D. Wyposażenie pracownika w indywidualne ochrony słuchu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Powierzenie pracownikowi czyszczenia, konserwacji, usuwania pyłów oraz dezynfekcji środków ochrony osobistej i odzieży roboczej zanieczyszczonej chemicznie lub biologicznie jest

A. możliwe po przekazaniu mu przez pracodawcę odpowiednich środków do prania i dezynfekcji
B. możliwe, o ile pracodawca wypłaci równowartość kosztów poniesionych przez pracownika
C. możliwe za wynagrodzeniem, jeżeli pracownik zapewni, że będzie zachowywał szczególną ostrożność
D. niedopuszczalne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie wytycznych dotyczących wykonywania badań okresowych, opracowanych przez COBR Elektromontaż określ minimalną częstotliwość z jaką należy dokonywać pomiaru rezystancji izolacji w pomieszczeniu lakierni karoserii samochodowych wykorzystujących lakiery wodorozpuszczalne.

lp.rodzaj pomieszczeniaokres czasu między pomiarami rezystancji izolacjiokres czasu między pomiarami skuteczności ochrony
1bardzo wilgotne o wilgotności ok. 100 %; przeciętowo wilgotne o wilgotności 75% do 100 %nie rzadziej niż co 5 latnie rzadziej niż co 1 rok
2zagrożone wybuchemnie rzadziej niż co 1 roknie rzadziej niż co 1 rok
3otwarta przestrzeńnie rzadziej niż co 5 latnie rzadziej niż co 1 rok

A. Co 1 rok.
B. Co 2 lata.
C. Co 3 lata.
D. Co 5 lat.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W urzędzie miasta w godzinach od 800 do 1600 jest zatrudnionych 134 pracowników, w tym 93 kobiety. Zgodnie z wyciągiem z załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w toaletach damskich powinny być zainstalowane umywalki w liczbie minimum

Wyciąg z załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 19. 2 Na każdych trzydziestu mężczyzn lub na każde dwadzieścia kobiet jednocześnie zatrudnionych przy pracach biurowych lub w warunkach zbliżonych do tych prac powinna przypadać co najmniej jedna umywalka, lecz nie mniej niż jedna umywalka przy mniejszej liczbie zatrudnionych.

A. 6
B. 3
C. 4
D. 5
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W jakich sytuacjach, z wymienionych poniżej, konieczne jest stosowanie rękawic, które chronią przed lekkimi urazami mechanicznymi?

A. Narażenie na szkodliwe substancje chemiczne i pyły, w tym: mgłę olejów mineralnych, rozpuszczalniki, benzyne, naftę, dymy spawalnicze, pyły metali.
B. Narażenie na wibracje generowane przez maszyny i narzędzia: pras i innych obrabiarek do metalu, narzędzi ręcznych napędzanych, środków transportu.
C. Zagrożenie urazami wynikającymi z poślizgnięć, potknięć i upadków na podłodze lub innym podłożu w miejscu pracy, przejściach, dojściach lub drogach komunikacyjnych.
D. Zagrożenia urazami wynikającymi z użycia podstawowych narzędzi ręcznych: przecinaki, pilniki, piły ręczne, wkrętaki (śrubokręty), klucze.
BPO.01 Pytanie 107
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Młodociany pracownik nabywa prawo do urlopu wypoczynkowego po upływie

A. 6 miesięcy od chwili rozpoczęcia pierwszej pracy, w wymiarze 12 dni roboczych
B. miesiąca od momentu rozpoczęcia pierwszej pracy, w wymiarze 20 dni roboczych
C. 6 miesięcy od daty rozpoczęcia pierwszej pracy, w wymiarze 26 dni roboczych
D. miesiąca od chwili rozpoczęcia pierwszej pracy, w wymiarze 2 dni roboczych
BPO.01 Pytanie 111
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak długo w ciągu doby młodociany w wieku powyżej 16 lat może pracować maksymalnie godziny?

A. 8 godzin
B. 7 godzin
C. 5 godzin
D. 6 godzin
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Nieodpowiednie i nadmierne obciążenie układu ruchu w związku z wykonywaniem pracy zawodowej prowadzi do

A. dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego
B. zwiększenia efektywności organizmu
C. pogorszenia widzenia i słuchu
D. dolegliwości układu oddechowego
BPO.01 Pytanie 115
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką liczbę dni roboczych stanowi wymiar urlopu dla młodocianego po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia pierwszej pracy?

A. 6 dni
B. 26 dni
C. 20 dni
D. 12 dni
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z ustaloną hierarchią metod zmniejszania ryzyka, priorytetowo powinny być wdrażane rozwiązania

A. organizacyjne i proceduralne
B. ochrony zbiorowej
C. ochrony indywidualnej
D. techniczne eliminujące lub ograniczające zagrożenia u źródła
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Posługując się danymi w tabeli, oszacuj wartość ryzyka zawodowego, jeżeli prawdopodobieństwo jest prawdopodobne, & ciężkość następstw średnia.

PrawdopodobieństwoCiężkość następstw
małaśredniaduża
Mało prawdopodobnebardzo małemałeśrednie
Prawdopodobnemałeśrednieduże
Wysoce prawdopodobneśredniedużebardzo duże

A. Duże.
B. Bardzo duże.
C. Średnie.
D. Małe.
BPO.01 Pytanie 119
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudnienie kobiety w ciąży w godzinach nocnych jest

A. zakazane
B. dozwolone, jeżeli nie występują przeciwwskazania zdrowotne
C. możliwe do 2 godzin
D. dopuszczalne za jej zgodą
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Celem badania oraz oceny obciążenia psychicznego pracownika na miejscu pracy nie jest

A. ulepszenie efektywności pracy poprzez usunięcie występujących błędów
B. dostosowanie miejsca pracy do preferencji pracownika
C. optymalizacja procesów w celu zminimalizowania obciążenia psychicznego
D. dostosowanie toku produkcji do możliwości pracowników